Current page:
Lecture: Entrepreneurship - Details
 
  Entrepreneurship
Personal status:
Decline You have not been enrolled in this course.
Authorizations:
Blank Read: (Mind the registration e-mail!)
Blank Write: (Mind the registration e-mail!)
  Time:
Appointments on Tue.. 22.11. 10:00 - 16:00
Semester:
WiSe 2011/12
  First appointment:
Tue.., 22.11.2011, 10:00 - 16:00
Preliminary discussion:
none
  Course location:
unspecified
Course number:
800627
  Lecturers:
  Course type:
Lecture in category Teaching
 
  Commentary/Description:
Objectives
Objectives/skills: The lecture covers economic relevant aspects in the foundation of an enterprise resp. leadership of an start-up business.

Planned focus: Foundation of an enterprise and characteristics (product/service), foundation analysis (market, unique features of the value proposition, distribution channels, distribution strategies and selling, scalability of the business and financing options).

In the end of the lecture the stundents should have aquired the coherences between the business concept, product design, market size and financing options and be familiar with basic factors which influence the start-up business.



Literatur:
* Bamberger I, Upitz A (2011) Internationaler Wettbewerb von Unternehmen. Merkmale, Wettbewerbssituationen, Strategien. Wirtschaftswissenschaftliches Studium(3):110-115.
* Festel G, Heck T, Ruth M (2011) Technologietransfer dank akademischer Spin-offs. Eine klare Strategie und die Unterstützung durch Transferagenturen sind die Erfolgsfaktoren bei der Gründung eines Spin-offs. io management(April):60-63.
* Häsel M, Kollmann T (2010) IT-Kompetenz in Internet-Gründerteams. Eine Analyse von Präferenzen und Produktinnovativität. Wirtschaftsinformatik(4):201-210.
* Kollmann T (2004) E-Venture. Grundlagen der Unternehmensgründung in der Net Economy. Gabler, Wiesbaden.
* Meyer J (2011) Ideen entwickeln. Was wir von Microsoft, Amazon & anderen Big Playern lernen können. Wissensmanagement(3):18-21.
* Pfohl H, Bode A, Alig S (2010) Netzwerkspezifische Wettbewerbsvorteile durch Cluster. Eine Betrachtung aus Perspektive des Relational View. Wirtschaftswissenschaftliches Studium(11):531-537.
* Sigrist S (2011) Die Welt von morgen definieren. io management(Januar/Februar):8-13.
  Learning organization:
More information (dates): http://www.uni-goettingen.de/en/131887.html
  Performance record:
* Paper discussion/business plan - 8000 words - (50%)
* 3 times presentation of paper discussion/business plan - 3x 10 minutes presentation - (50%)
  ECTS points:
6
  Studienbereiche anzeigen  
  Home institute:
Informationsmanagement
  Number of participants: 12
Lecturers: 3
Tutor: none
Miscellaneous: 9
Postings: 21 Documents: 10